Erre tessék gombot varrni, Magyar úr! Az Európai Bizottságnak pedig ezúton is hálásan köszönjük
Némelyeknek egyszerűen mindig sikerül olyan szögből nézni az eseményeket, ahonnan Magyarország egy merő lúzer. Francesca Rivafinoli írása.
A 3D, mesterségesen gerjesztett „immerszív” valószínűségével pont azt öli meg, amiért szeretünk moziba járni: a képiséget, a festőiséget, a valószínűtlenséget.
„Immár 3-4 éve dúl a romániai mozikban is a 3D-őrület. Mondom, hogy dúl, hiszen alaposan felforgatja filmnézési, filmélvezési szokásainkat. Legalábbis ezt szeretné, holott – mint általában mindennel, ami Hollywoodból jön – »mindössze« pénzről van szó. Nem is kevésről. (…)
Most már azon dolgoznak, hogy szemüveg nélkül is lehessen »élvezni« a látványt, meg ki tudja, milyen ötletek foglalják le a James Cameronhoz hasonló, »világuralomra« törő rendezők, technikusok és stúdiófőnökök fejét. Nézhet ki tökéletesen a 3D valaha? Talán. De még azt sem tudjuk, hogy milyen kellene legyen az a tökéletes. Mint a valós, körülöttünk levő élet? De hát a 3D, mesterségesen gerjesztett »immerszív« valószínűségével pont azt öli meg, amiért szeretünk moziba járni: a képiséget, a festőiséget, a valószínűtlenséget. Hogy nem a valóságban vagyunk, hanem a moziban. Egy másik világban. És ami még mindig gyanús: egyetlen igazán jó filmet sem láttunk 3D-ben. Az Avatár filmtörténeti jelentősége finoman szólva vitatható, de ami értékelhető volt a filmben, az 2D-ben is működik. Igaz, hogy olyan komoly és fontos filmesek is a szárnyuk alá vették a 3D-t, mint például Scorsese, de még mindig nem sikerült megfogalmazniuk, hogy pontosan miért is kellett 3D-ben forgatni (vagy igazából hogy miért nem volt »elég« a 2D) – legalábbis a filmjeikben nem látszik. Sőt, páran (Tim Burton, Michael Bay) belebuktak, és visszatértek a 2D-hez. Egész egyszerűen semmit sem tesz hozzá a sztorihoz, a történetmesélés rítusához, sőt, néha csak elvesz belőle, épp folyamatos kizökkentő jellege miatt (már vagy 3 éve a piacon vannak az ún. 2D-be visszakonvertáló szemüvegek, amivel úgy tudunk 3D-filmet nézni, hogy megszünteti az effektust). Az analóg gondolkodású Christopher Nolan rendező (A sötét lovag, Inception) egyenesen utálja, de a nemrég elhunyt Roger Ebert kritikus is arra intette olvasóit, hogy ne fizessék ki azt a pluszpénzt.
Apropó. A legfontosabb érvet el sem mondtam: mindezek ellenére még jó drága is.”