A gyökértelenség épp olyan fertőző, mint a Covid

2022. május 13. 08:51

Kik a bárhol-emberek, és miért a nemzet a legnagyobb közösség? Miben hisz a davosi ember, és kitöltheti-e a liberalizmus a vallás által hagyott űrt? James Orr brit vallásfilozófus előadásán jártunk!

2022. május 13. 08:51
null
Veszprémy László Bernát
Veszprémy László Bernát

A Budapest Lectures vendége volt James Orr, a Cambridge-i Egyetem adjunktusa.

 

A brit vallásfilozófussal készült interjúnkat itt olvashatják: Mit hozhat a liberalizmus utáni kor? – James Orr brit vallásfilozófus a Mandinernek

 

James Orr szerint senki sem tudja igazán megmondani, mi a vallás: a „vallás” fogalma ugyanis egy eszköz az erősödő szekularizmus kezében, mellyel igyekeznek megszelídíteni azt. Elvük, hogy akkor lehetsz vallásos, ha azt felnőttek végzik négy fal között, a nyilvánosság kizárásával. Orr gyakran kapja meg kollégáitól, hogy kutatásait „érdekesnek” találják, de ők maguk „spirituálisak, de nem vallásosak”.

A vallásosság körüli vitához jön az identitásokkal kapcsolatos diskurzus. Orr szerint az eredeti latin szó azonosságot jelent, tehát a fő kérdés, hogy mi teszi azonossá az embert, mi az, ami ugyanaz egy emberben hétévesen és huszonhét évesen is. Azonban ma főleg politikai identitásról beszélnek, és ez igaz a jobb- és baloldalra is. Ennek a diskurzusnak számos hátulütője van, például eltereli a figyelmet a vallási, családi vagy nemzeti identitás felbomlásáról. 

Különböző identitásokkal próbálják betölteni ezeket az űröket, de ezek valójában képtelenek helyettesíteni az iméntieket. A nemzet a legnagyobb közösség, amelyben az ember azt mondhatja, hogy „mi”, a „miénk” – ezt már Scruton is megmondta.

James Orr nem nacionalista, de nem hiszi, hogy a nemzeti büszkeséget szégyellni kellene. A Brexit kapcsán gyakran feltört ez a vita, ami érdekes módon nem jobb- és baloldali vita volt, hiszen nem a marxizmusról vagy az állam méretéről szóltak. Ezeket a vitákat Orr szerint mára lezárta a nyugati világ. A vita inkább a nemzeti identitásról, a „nyitott” és „zárt” országokról, a határokról szólt. Az egyik oldal nem hisz a határokban, a másik oldal úgy hiszi, hogy a határ nem csak földrajzi fogalom, hanem történelmi, kulturális tényező is, ami „azzá tesz, akik vagyunk”. 

James Orr (fotó:Vaszkó Dávid, Danube Institute)

 

Minderre egyesek a „bárholok” és „valaholok” vitájára utalnak. A valaholok azok a britek – a társadalom 60%-a – akik nem költöztek sokkal messzebb, mint ahol gyerekként éltek. Cambridge-ben Orr két embert ismert, aki ilyen, és nem oktatók: az egyik taxisofőr, a másik portás. Mind a ketten a Brexitre szavaztak.

Cambridge, Oxford, London viszont tele van „bárholokkal”, akik a „globális faluban” élnek és „világpolgárok”. A gyökértelenség Orr szerint olyan, mint a covid, hiszen gyorsan terjed: a bárhol-emberek örömmel terjesztik hitüket, miszerint nem kell kötődni valláshoz, nemzethez, családhoz.

Ez ma az elit krédója, a davosi ember krédója, aki a világ tetején él egy semleges országban, mindentől távol.

De ennél bonyolultabb a kérdés Orr szerint. Az emberekben vágyódás van, hogy tagja legyen az emberiségnek, ám eközben tudja, hogy ilyen fogalom nincsen. Az ellenforradalmárok szerint egyenesen nincsen ember, csak angol, magyar vagy perzsa. Egyikünk sem „ember”, mindannyian rendelkezünk gyökerekkel, otthonnal. Ezt az ellentmondást nehéz feloldani. 

A vallásfilozófus végül kifejtette: az ábrahámi monoteista vallások, főleg a kereszténység nagyon sikeresen egyesítette az emberi képzeletben az istenit és a konkrét, földi dolgokat. Egy katolikus elmehet egy budapesti templomba, és megteheti ugyanazt, amit egy Buenos Aires-i templomban csinálnak – akár helyet is cserélhetnek. Idő és tér nem korlátozza őket, csatlakoznak az örökhöz, a szentek birodalmához, és gyakorolják az eukarisztiát – és ez egy figyelemre méltó sikertörténet a történelemben.

Fotó: Unsplash

Összesen 27 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Akitlosz
2022. május 13. 16:55
"Kik a bárhol-emberek," " Az emberek közötti küzdelmet és a köztük lévő gyűlöletet nagyon specifikus érdekelt felek táplálják. Ez egy kicsi, gyökértelen, nemzetközi klikk, amelyik egymás ellen fordítja az embereket, és nem akarja, hogy békéjük legyen. Ezek az emberek azok, akik sehol sincsenek otthon és mindenhol otthon vannak, akiknek sehol nincsen szülőföldjük, amelyen felnőttek, de akik ma Berlinben élnek, holnap Brüsszelben, holnapután Párizsban, majd Prágában vagy Bécsben, vagy Londonban és akik mindenhol otthon érzik magukat. Ők az egyetlenek, akiket nemzetközi elemként lehet megnevezni, mert mindenütt üzleti tevékenységet folytatnak, de a nép nem követheti őket. A nép a szülőföldhöz, a hazához van kötve és az állam, a nemzet által kínált életlehetőségekhez. "
Senki Alfonz
2022. május 13. 12:38
A tradícionálisan magyarul: hagyományosan!!! Jó magyar nyelv és irodalom tanórákat kívánok!
foldizs
2022. május 13. 12:02
Aki külföldről visszajön, az általában azért teszi, mert nem sikerült olyan szinten megtanulnia a nyelvet. (Amiben mondjuk a magyarországi nyelvoktatás tradicionálisan szar minősége is tehet.) De azt hiszem, ha vannak is kivételek, a tendencia az, hogy külföldről hozzák/küldik haza a pénzt és nem fordítva.
Ben Jeremiah
2022. május 13. 10:21
"Elmegy külföldre nyomorogni és a szülei meg innen támogatják majd," Ez így szokott lenni. 1. Fiam dolgozott németországban. 4-5 hetente hazajött, és vitt magával rengeteg kaját, sütit, husit... Közben hangoztatta, hogy ott a boltban mennyivel olcsóbb minden... Aztán mégis visszajött. 2. Egy idős ismerősömmel találkoztam egy igen kicsi faluban a 90-es évek táján. 80 év körüli volt, minden nap kiment a földre dolgozni, ellátta az állatait. Mesélte, hogy a gyerekei, á, azok nem maradtak itt a faluban, itt nem lehet megélni. Beköltöztek a Városba. Időnként jönnek, hol egyik, hol másik, meglátogatják. Akkor előtte levág egy-két-sok csirkét, a fagyasztóban meg a füstön mindig van a levágott disznókból, marhákból. Úgyhogy a gyerekeknek soha nem kell húst venniük, tojást is ritkán, sőt, zöldség, gyümölcs is terem bőséggel, abból is visznek. Aztán felnevel egy-egy állatot, elad egy jó kis bikát, marhát, egyikből az egyik gyereknek tudott autót venni, a másikból a másik lakásához tudott jelentősen hozzátenni. Hát igen, gondoltam, a faluban tényleg nem lehet megélni, bezzeg a Városban! Ugyanez a helyzet a külföldre menekülőkkel - orvoshoz még Kertész Imre is hazajárt..
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!