Közelmúlt

„Itt a kormánybuktatás volt a program”: könyv jelent meg a taxisblokádról

2016. január 20. 16:21
A taxisblokád végső célja a kormány megbuktatása volt – vélekedett Bíró Zoltán, a Rendszerváltás Történetét Kutató Intézet és Archívum főigazgatója, aki a taxisblokádról szóló, kétkötetes munka bemutatóján beszélt erről.

Kétkötetes, hétszáz oldalas összefoglaló műben elemzi az 1990. őszi taxisblokád történéseit és hátterét a Rendszerváltás Történetét Kutató Intézet és Archívum (Retörki).

Bíró Zoltán főigazgató a kiadványt bemutató szerdai, budapesti sajtótájékoztatón az MTI-nek arról beszélt, teljesen új képet nem festettek a negyedszázaddal ezelőtti eseményekről, amelyeket a munkában gondosan dokumentáltak. 

„Itt a kormánybuktatás volt a program” – jegyezte meg, hozzátéve, azon lehet vitatkozni, hogy eredetileg is ez volt-e a cél, vagy a szerencsétlen kormányzati kommunikációra ráépülve jelent meg ez a szándék.

Közölte, az SZDSZ így akarta elérni azt, amit a választásokon nem sikerült, az eseményekbe pedig „sajátosan avatkozott bele” a szabad demokraták által jelölt köztársasági elnök is. Mint mondta, azokban a napokban hajszálon múlott, hogy polgárháborús helyzet alakuljon ki Magyarországon.

Nehézségek, zárt anyagok

Az MTI érdeklődésére Bíró Zoltán arról beszélt: Horváth Balázs akkori belügyminiszter levéltári hagyatékában kutatva M. Kiss Sándor, a Retörki tudományos főigazgató-helyettese által fellelt anyagok alapján döntöttek úgy, hogy az összefüggések feltárásába kezdenek.

Megemlítette: bő fél esztendeig gyűjtötték az anyagot a Szekér Nóra és Nagymihály Zoltán által szerkesztett kiadványhoz, és nehézséget jelentett, hogy külön kellett kikérni a budapesti és az országos rendőr-főkapitányság máig zártan kezelt anyagait, és engedélyt szerezni a publikálásukra. Hozzátette: ezeket az anyagokat egészítették ki az egykori résztvevőkkel készített interjúkkal, sajtóválogatással, valamint a témát áttekintő tanulmányokkal.

Elemi élmény

Szekér Nóra, a kiadvány egyik szerkesztője az eseményen azt mondta: az 1990. őszi négynapos eseménysorozat „a magyar társadalom elemi élménye volt”, amely a rendszerváltozás számos problémáját hozta felszínre, ehhez kívántak munkájukkal újabb szempontokat, megközelítéseket adni.

1990-ben átlagosan 65 százalékkal drágult a benzin, ezért a taxisok október 25-én tiltakozásba kezdtek, amely országos akcióvá terebélyesedett. Az érdekegyeztető tárgyalások eredményeként október 28-án a kormány az energiaár liberalizálásának parlamenti megvalósításáig elfogadta az árcsökkentést. Ezután megszűnt a blokád, és helyreállt a közlekedés. 

Összesen 22 komment

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.

Mi a gond? Abszolút korrekt nyilatkozat.

Válaszok:
Burmann | 2016. január 20. 17:37

Így van, a Fidesz a parlamentben erősen támadta a kormányt a benzináremelés miatt, de a taxisblokád szervezésében való részvételt elutasította. - Ez volt az első alkalom, amikor a Fidesz szembement az SzDSz-szel.

MSzP-s források szerint Göncz Árpád katonai irodája volt a taxisblokád főszervezője.

Ugyanott kiderül, hogy Horn Gyuszi agyát is felbaszta, hogy később a koalíciós partnere külföldön a Soros-féle hálózat felhasználásával ugyanolyan aknamunkát folytat ellene is, mint korábban az MDF ellen.

Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés


Ajánljuk még a témában