Bemutatták a 2022-es Giro d’Italia magyar szakaszait a városligeti, nemzetközi sajtótájékoztatón

2021. november 03. 23:28

A Giro d’Italiát szervező RCS Sport ügyvezető igazgatója, Paolo Bellino hivatalosan bemutatta a 2022-ben Magyarországról rajtoló 105. Olasz körverseny első három, magyar szakaszát a Városligetben tartott sajtótájékoztatón szerdán.

2021. november 03. 23:28
null
Bánfalvi Szabolcs

Mint írtuk, Magyarország eredetileg 2020-ban rendezhette volna meg a Giro d'Italia Nagy Rajtját és az első három szakaszát. A kiemelkedő sportesemény azonban a koronavírus-járvány miatt elmaradt, míg az idei évben a járványhelyzet bizonytalansága miatt mind a 21 szakaszt – több mint 3400 kilométert – Olaszországban bonyolították le.

Viszont a következő, a 105. Giro d’Italia 2022. május 6-án Budapestről rajtol.

Három magyarországi szakasszal indul a verseny, s május 6. és 9. között hazánk ad otthont a viadalnak.

A három etap helyszínei eddig nem kerültek nyilvánosságra, ám szerdán a Városligetben tartott sajtótájékoztatón leleplezték a magyar szakaszok állomásait. A 2022-es Giro d’Italiát május 6. és 26. között tartják meg, és sorrendben ez lesz a körverseny történetében a tizennegyedik olyan alkalom, amikor külföldről indul a Nagy Rajt, azaz a Grande Partenza.

A hivatalos sajtótájékoztatót Csisztu Zsuzsa, sportújságíró, műsorvezető, a Mandiner Sport rovatvezetője nyitotta meg, s moderálta végig.

Paolo Bellino, az olasz körversenyt szervező RCS Sport igazgatója beszél a Giro d'Italia országúti kerékpárverseny magyarországi Nagy Rajtjának és a viadal első három szakaszának budapesti ismertetőjén 2021. november 3-án. MTI/Balogh Zoltán
Paolo Bellino, az olasz körversenyt szervező RCS Sport igazgatója beszél a Giro d'Italia országúti kerékpárverseny magyarországi Nagy Rajtjának és a viadal első három szakaszának budapesti ismertetőjén 2021. november 3-án. MTI/Balogh Zoltán

Az Olasz körversenyt szervező RCS Sport ügyvezető igazgatója, az olasz Paolo Bellino kapta meg elsőnek a szót, aki magyarul kezdte meg a beszédét: „Jó napot, Magyarország! Jó napot, Hungária, Budapest! Kedves magyar barátaim!”

A kedves gesztus után átváltott angolra. „Végre itt vagyunk ebben a fantasztikus városban! A pandémia miatt elmaradt eredeti, 2020-as magyar útvonaltervekhez képest megváltoztattuk a magyarországi szakaszok helyszíneit, ám kifejezetten látványos és izgalmas programot sikerült összeállítanunk. Örömmel tölt el, hiszen ez is mutatja, hogy kezdünk visszatérni a normális életbe. A magyar munkatársaimmal és barátaimmal egyedi csapatot alkottunk, együtt dolgoztunk egy célért: létrehozni minden idők legjobb Giróját. Magyarországon megvan a kultúrája a kerékpározásnak, s ez hatalmas lehetőség ennek az országnak, hogy megmutassa a gyönyörű fővárost és a csodálatos vidéki helyszíneket a világnak, ugyanis

A Giro d’Italia magyarországi projektjének egyik vezetője, Révész Máriusz aktív Magyarországért felelős kormánybiztos vette át a szót, s viccesen azzal kezdte, kevés város mondhatja el magáról, hogy kétévente megkapja a Giro Nagy Rajtjának rendezési jogát, ugyanis 2019-ben már egyszer kihirdették, hogy hazánk tarthatja meg a rajtot 2020-ban, ám a koronavírus-járvány miatt elmaradt. Igaz, az olasz szervezők felajánlották a rendezést 2020 őszére és 2021 tavaszára is, ám ezeket nem tudták vállalni a magyar szervezők.

Révész Máriusz aktív Magyarországért felelős kormánybiztos beszél a Giro d'Italia országúti kerékpárverseny magyarországi Nagy Rajtjának és a viadal első három szakaszának budapesti ismertetőjén 2021. november 3-án. MTI/Balogh Zoltán
Révész Máriusz aktív Magyarországért felelős kormánybiztos beszél a Giro d'Italia országúti kerékpárverseny magyarországi Nagy Rajtjának és a viadal első három szakaszának budapesti ismertetőjén 2021. november 3-án. MTI/Balogh Zoltán

„Akkor még nem tudtuk, hogy óriási nyertesei vagyunk az elmaradt versenynek. Ekkora haszna még nem volt annak, hogy elhalasztottak egy viadalt. Ugyanis két éve még nem volt ennyire sok eredményes magyar kerékpáros, azonban 2022-ben akár négy-öt magyar versenyző is indulhat. Ez köszönhető Valter Attila eredményeinek, aki tavaly már részt vett a Girón, idén pedig öt napig hordta a fehér trikót, míg három napig a rózsaszínt, hihetetlen örömet szerezve ezzel a magyaroknak. Mellette kiemelném Vas Kata Blanka szenzációs teljesítményét is. Két éve azt is lehetetlennek tartotta volna mindenki, hogy az idei Tour de Hongrie-n több world tour-csapat is elindul a magyar körversenyen. A Girónak köszönhetően pedig a kerékpársport világsztárjai jönnek Magyarországra régebbi és újabb generációkból egyaránt.

ezáltal a külföldiek is felfedezhetik, milyen csodálatos Budapest és a többi magyar helyszín. A magyar kormány is támogatja a Grande Partenzát. Az eredeti terv pedig megváltozott, mivel péntek délután nem lehet Budapest közlekedését felborítani. Az RSC-vel egyeztetve alakult ki az új útvonal. Az országimázs és az emberek boldogsága miatt is érdemes megszervezni ezt a versenyt, emellett a célunk a hazai kerékpáros közlekedési kultúra, a kerékpársport és az egészséges életmód javítása is. Bízok benne, hogy a hazai Giro rendezése közös nemzeti ügy lesz, és jó hírét viszi Magyarországnak szerte a világban” – fogalmazott Révész Máriusz.

Paolo Bellino, az olasz körversenyt szervező RCS Sport igazgatója bemutatja a pályát a Giro d'Italia országúti kerékpárverseny magyarországi Nagy Rajtjának és a viadal első három szakaszának budapesti ismertetőjén 2021. november 3-án. MTI/Balogh Zoltán
Paolo Bellino, az olasz körversenyt szervező RCS Sport igazgatója bemutatja a pályát a Giro d'Italia országúti kerékpárverseny magyarországi Nagy Rajtjának és a viadal első három szakaszának budapesti ismertetőjén 2021. november 3-án. MTI/Balogh Zoltán

Ezután következett a magyarországi szakaszok helyszíneinek a leleplezése, amelyet Bellino mutatott be minőségi rövidfilmek segítségével.

A 2022-es Giro d’Italia első három, magyarországi szakasza:

1. szakasz: Budapest–Visegrád, 195 km hosszú táv (május 6., péntek)

Ezt a szakaszt 900 méter szintkülönbség jellemzi. Az emelkedőkkel tarkított szakasz a csodálatos Dunakanyarban ér véget. Az útvonal Székesfehérváron és Esztergomon halad keresztül, majd a versenyzők a Duna-partot elhagyva érkeznek a Fellegvárhoz. Visegrád központjától körülbelül 5 kilométert kerékpároznak majd átlagosan 5%-os emelkedőn, hogy a hegy tetején a Királyi Palotánál érjenek célba. Itt kerül sor az eredményhirdetésre és 2022-ben első alkalommal a rózsaszín trikó átadására.

2. szakasz: Budapest–Budapest, 9.2 km hosszú táv, egyéni időfutam (május 7., szombat)

Erre az etapra 150 méter szintkülönbség jellemző. Az egyéni időfutam a Hősök terétől kezdődik, majd a kerékpárosok az Andrássy út és a Nyugati tér érintésével a Duna felé indulnak el. Sok csavar jellemzi majd az útvonalat, mielőtt a folyó partját elérik a versenyzők. Elhaladnak a Parlament épülete előtt, illetve a Margit-hídon átkelve a budai oldalon folytatják a viadalt. A Budai Várhoz érkezve 150 méter szintkülönbséggel, egy rövid szakaszon több mint 10%-os emelkedővel és macskaköves szakasszal is meg kell küzdenie a sportolóknak. A befutóra és a díjátadóra a Szentháromság téren, a Mátyás Templomnál kerül sor.

3. szakasz: Kaposvár–Balatonfüred, 201 km hosszú táv (május 8., vasárnap)

Ezen az etapon 890 méter szintkülönbséggel kell megbírkózniuk a versenyzőknek. A harmadik, leghosszabb szakaszra Magyarország kiemelkedő turisztikai célállomásán, a balatoni térségben kerül sor. A környék szépségeinek szentelt szakasz Kaposvárról indul, és a szakasz során a versenyzők kisebb emelkedőkön, Hévíz termálvizes tavának érintésével érik el a Balatont. Az etap során Nagykanizsán és Badacsonyban lesz egy-egy részhajrá. Az utolsó 50 kilométer a Balaton északi partján halad, majd a Tihanyi Apátság lábánál hegyi hajrá következik, aztán várhatóan mezőnyhajrával érkeznek a versenyzők Balatonfüred főútján a célba. Ez egy gyors szakasz lesz, a sprinterek küzdőtere lesz ez.

„Nagyon komoly logisztikát igényel mindez, kihívásokkal jár, de kitűnő program lesz nekünk és Magyországnak egyaránt. A magyar szakaszok után csomagolunk, és megyünk Szicíliába, ahol folytatódik a Giro.

Ezek után pedig Valter Attilát hívta fel a pódiumra Csisztu Zsuzsa, a Mandiner Sport rovatvezetője, akit az idei Giro d’Italián elért történelmi szereplésről kérdezett az esemény háziasszonya. Attila elképesztő sportteljesítménnyel a negyedik szakaszon a hatodik lett, s ezzel átvette a vezetést a 25 év alattiak között, s így öt napon keresztül viselhette az ezért járó fehér trikót. Majd az összetett versenyben is az élre ugrott, emiatt három napon át hordhatta az éllovasnak járó rózsaszín trikót. Sporttörténelmi tettet hajtott végre, hiszen eddig egy magyar sem vehette fel a fehér és a rózsaszín trikót.

Valter Attila országúti kerékpáros a Giro d'Italia országúti kerékpárverseny magyarországi Nagy Rajtjának és a viadal első három szakaszának budapesti ismertetőjén 2021. november 3-án. MTI/Balogh Zoltán
Valter Attila országúti kerékpáros a Giro d'Italia országúti kerékpárverseny magyarországi Nagy Rajtjának és a viadal első három szakaszának budapesti ismertetőjén 2021. november 3-án. MTI/Balogh Zoltán

A 23 éves kerékpáros ekkor hatalmas szeretet kapott a magyaroktól, ahogy megjegyezte azoktól is, akik nem igazán követik a kerékpársportot, így például egykori óvodás társától is.

„Óriásit nyertem azzal, hogy elmaradt a 2020-as Giro magyar rajtja. Nem terveztem felvenni a rózsaszín trikót, kevesen mernek erről álmodni. Elképesztő érzés volt. Hamarabb elhittem, hogy hordhatom az éllovasnak járó mezt, mint azt, hogy az egész ország felfigyelt erre. Nem gondoltam volna, hogy Magyarországon felfigyelnek majd egy kerékpárosra” – mondta Valter.

Majd Valter viccesen megköszönte a szervezőknek, hogy a nyitó szakasz befutóját éppen Visegrádra tették.

„Lehet, hogy nézik a szervezők, hogy Visegrádon edzek, sokat bringázom ott, nagyon szeretem ezt a helyet. Még két magyar edz ott: Dina Marci és Fetter Erik. Utóbbival épp a minap jegyeztük meg viccesen, hogy itt már csak egymásra kell majd figyelnünk, s már az első napon egymással küzdhetünk meg a rózsaszín trikóért. Remélem, a sok magyar néző feltol majd a hegyre.

Két hete minden reggel úgy kelek fel, hogy meg kell nyernem a visegrádi szakaszt, és ezzel újra felvehetném a rózsaszín trikót. Viszont most már ezt elvárják tőlem az eddigi sikereim miatt. Előtte a futottak még kategóriából okoztam meglepetést, ám most már Magyarország mellett én is komolyabb eredményekre számítok magamtól, s ez egy extra teher. Van rá fél évem, hogy feldolgozzam ezt. Szeretnék Magyarországon maradandót alkotni” – mondta a francia élcsapatban, a Groupama-FDJ-ben kerékpározó Valter.

 

Nyitókép: Paolo Bellino, az olasz körversenyt szervező RCS Sport igazgatója, Stephen Roche, az 1987-es Giro győztese, Valter Attila országúti kerékpáros és Révész Máriusz aktív Magyarországért felelős kormánybiztos (balról jobbra) a Giro d'Italia országúti kerékpárverseny magyarországi Nagy Rajtjának és a viadal első három szakaszának budapesti ismertetőjén 2021. november 3-án. MTI/Balogh Zoltán

Összesen 11 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
anegy_
2022. január 06. 14:39
Csodálatos útvonalak! Valter Attila meg tekerjen, ahogy a csövön kifér, minden magyar érte fog szurkolni. Csak a heregeri rondít a képbe, addig hátha belefullad a mocsokba, ami körülveszi.
smeagol
2022. január 06. 14:39
Oké.. Nem láttam az iróniát.. :) Egyetértek..
hundara
2022. január 06. 14:39
Nincs jelentősége. Nekem nem is gond. Majd a lipsik fognak őrjöngeni miatta. Én bírom Orbánban ezt a hozzáállást: Nem teszik a kisvasút? Meghosszabbítjuk Bicskéig! Szúrja a szemed a stadion? Nézd! Ott teker el előtte az egész giro!
smeagol
2022. január 06. 14:39
Elhiszem, de mi ennek a jelentősége?
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!