Nem kellene a végvári katonákat hősnek nevezni a vezető történelemtanár szerint

2020. február 03. 14:40

A Népszavának nyilatkozott a Nemzeti Alaptantervről Miklósi László, a Történelemtanárok Egyletének elnöke. Kifejtette: „A törökkel folytatott háború magyar katonáit, harcosait hősökként emlegeti a szöveg, vagyis automatikusan minősíti is őket, nem hagyja meg a szabadságot, hogy a diák jusson el a megfelelő következtetésekre”.

2020. február 03. 14:40

Miklósi László, a Történelemtanárok Egyletének elnöke a Népszavának beszélt az új Nemzeti Alaptantervről alkotott nézeteiről. A lap által idézett véleményeit szó szerint idézzük.

„Az új NAT kiemelten kezeli a hadtörténetet és a honvédelemet, pedig ezek a rendszerváltás óta egyik tantervben sem kaptak ekkora hangsúlyt – vélekedett Miklósi László. A Történelemtanárok Egyletének elnöke szerint az anyagban nagyon erősen megjelenik egyfajta kötelező értékrend, ennek következtében egyes helyeken tendenciózusan eltorzítja a történelmet. Például az Árpád-korból csak a győztes csatákat kell tanítani, a veszteseket nem. A törökkel folytatott háború magyar katonáit, harcosait hősökként emlegeti a szöveg, vagyis automatikusan minősíti is őket, nem hagyja meg a szabadságot, hogy a diák jusson el a megfelelő következtetésekre.

Jellegzetes, hogy a holokauszt előzményinek kapcsán nem nevesíti a deportálások fogalmát – ugyanakkor a Szovjetunió és az 1950-es évek tárgyalásánál deportálásoknak nevezi az emberek Gulagra szállítását. Vagyis a deportálás fogalmát a NAT a kommunista típusú rendszerekhez köti. A Horthy-korszakot a Trianon utáni »talpra állás« időszakaként minősíti a szöveg, a Kádár-rendszert pedig leegyszerűsítve diktatúrának nevezi, miközben ezt fontos lenne árnyalni.

– A legérdekesebb az általános iskolai témakörök közül az utolsó, amelynek a címe: »Mérlegen a magyar történelem: lábnyomaink a nagyvilágban; a magyar megmaradás kérdései«. Ez vajon a nemzethalál-vízió valamiféle felújítása?« – sorolja a példákat a problémás részekre Miklósi László, aki szerint mindez akár egy »hagymázas múltszemlélet« irányát is erősítheti a történelemtanításban, amely szerint mi mindig jók voltunk, nekünk mindig igazunk volt. – Az állampolgári ismeretek bevezetőjében a fő célok között kiemelt helyen áll a normakövető magatartásra való nevelés. Az alattvalóvá nevelés lenne a feladat? – teszi fel a kérdést.”

Összesen 418 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Box Hill
2020. február 17. 12:43
A végvári katonák jól-rosszul, de a magyarellenes török holokausztot próbálták megakadályozni, a magyarság 4,5 millióról, 1,5 millióra csökkenését. Úgy látszik ez a tény zavarja az ipsét.
Krupp Skya
2020. február 17. 12:07
Így ránézésre a bácsi max Seggvári Endre bácsit tartja hősnek mert egy szál revolverrel igazolta magát.
Krupp Skya
2020. február 17. 12:04
Persze hogy nem kellene hősnek nevezni. Hős Rajk László volt, mert végvárta amíg az elvtársai felakasztják őt meg kasztját.
barnabibambi
2020. február 14. 22:40
Hülye seggfej,vagy a NAT alapján tanít vagy mehet kubikusna!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!