Az Orbán-féle nacionalizmus és protekcionizmus okozhatja a következő recessziót

2019. június 26. 8:01

Joseph E. Stiglitz
Index
Legkésőbb 2024-től ez a fasiszta áradat megfordítható. Interjú.

„Én úgy érzem,hogy idővel muszáj lesz úgynevezett határokon túlnyúló adókat bevezetni, mert vannak olyan országok, mint például az Egyesült Államok, amelyek potyautast szeretnének játszani, vagyis el akarják kerülni a klímaváltozást, de azt is, hogy ezért fizetniük kelljen, inkább másra terelnék ennek a költségét, ami elfogadhatatlan. Emiatt valószínűleg muszáj lesz valamilyen globális megállapodást kötni. Volt már ilyenre példa az ózonlyukat tágító gázokkal kapcsolatban, amikor az országok kimondták, hogy be fogják tiltani azoknak az országoknak a termékeit, amelyek nem tesznek eleget a globális elvárásoknak. Lehet, hogy nem kellene eddig elmenni, de kivethetünk vámokat, hogy elvegyük az országok kedvét attól, hogy potyautasként viselkedjenek.

Egyre többen beszélnek arról, hogy a közeljövőben újabb recesszióra vagy válságra kell számítani, a magyar kormány mindenesetre többször is beszélt ilyesmiről. Ön látja jeleit egy közelgő recessziónak vagy válságnak?

Igen, a fő kiváltó ok pedig jelenleg az a fajta protekcionizmus és nacionalizmus, amelyet Trump képvisel az Egyesült Államokban, Orbán Magyarországon, Bolsonaro Brazíliában. Ez aláássa azt, ahogy a globális gazdaság kiépült az elmúlt 60 évben. Egy ilyen globális rendszert pedig nem lehet aláásni globális következmények nélkül. Mi most az ő rombolásuknak isszuk meg a levét.

De akkor ön arra számít, hogy a protekcionizmus és a kereskedelmi háborúk erősödni fognak és ez egy recesszióhoz vezet?

Sok cég már azért halasztja el a beruházásait, mert teljesen bizonytalan a globális gazdaság. Vagyis ha ez a fajta nacionalista retorika erősödik, az már azelőtt károkat okoz, mielőtt a kereskedelmi háborúk maguk felerősödnének.

Azért én abban reménykedem, hogy 2020-ban egy progresszív kormány kerül hatalomra az Egyesült Államokban, amely visszafordítja azokat a folyamatokat, amik elindultak, és az új progresszív amerikai vezetés majd nyomást gyakorol más országokra, hogy legyenek nyitottabbak. Azt hiszem, hogy most vagyunk a legmélyebben, 2020-tól kezdve, de legkésőbb 2024-től ez a fasiszta áradat megfordítható.”

Az eredeti, teljes írást itt olvashatja el.

Összesen 133 komment

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.

most akkor fel kell lépni a potyázók ellen, és így védeni a gazdaságunkat, vagy fasiszta dolog beavatkozni a gazdaságba a saját érdekünket védendő?
vagy ha Amerika, Brazília, ne adj' Isten Magyarország hoz intézkedést a saját érdekeiben, az fasizmus és tűzzel-vassal írtandó, ha a Németek, Franciák, vagy az EU-s vízfej teszi, az meg a demokrácia legnagyszerűbb vívmánya?
ennyire ostoba, vagy szándékosan hazudik?

Válaszok:
Megtalálta | 2019. június 26. 10:17

Még be sem következett a recesszió - amely egyébként a ciklikusság miatt nyilvánvalóan be fog - de a bűnöst már meg is találták az "objektív" és "mértékadó" elemzők.

Bár azt még Stiglitzék is elismerik, hogy az Orbán-kormány maga is beszél az elkövetkező recesszió realitásáról. Mások mellett éppen ez különbözteti meg a "szakértő globalistától". Hogy tisztában van gazdasági folyamatokkal, és igyekszik fel is készülni rájuk.

Nem úgy, mint a globális gazdaság következményeként beköszönő recesszióban. Amikor a bankokat - akik amúgy okozták - kistafírungozták, a lakosság meg megitta a Stiglitz félék gazdasági tevékenységének a levét.

Pontos látleletet adott arról a tudtán kívül, hogy igazunk van .

Erősen bízom benne, hogy jobban, mint a "szakértők" kormánya, akiknek híres mondata ez volt: nem értettünk hozzá...

Ez így félrevezető szemlézés, mert ez a Stiglitz szemben áll a globalista hatalomkoncentrációval:

"A könyvemben amellett érvelek, hogy egy új társadalmi szerződésre van szükségünk a piacok, kormányok és a civil társadalom között. A piacok dinamikusak, ami nagyon értékes, de meg kell szelídíteni őket. Amerikában a profitmaximalizálás nagy része a kizsákmányolásról szól: a dolgozók kizsákmányolásáról, a fogyasztók kizsákmányolásáról, a piaci hatalom kiaknázásáról. Ennek a megakadályozásához szabályokra, szabályozásokra van szükség, hogy a piacok energiáját úgy fogjuk vissza, hogy azok a társadalmat szolgálják. Egy ideje ugyanis már nem a társadalom egészét szolgálják, hanem a társadalom felső egy százalékát vagy a felső egy százalék egy tizedét, az alsó 90 százalék kárára.

A könyvemben azt próbálom leírni, hogy milyen új társadalmi szerződésre lenne szükség a piac megszelídítésére és annak biztosítására, hogy a társadalom egészét szolgálják, és hogy kiépülhessen egy új egyensúly az állam, a piac és a társadalom között."

Igaza van, de hol ez az új nemzetközi "társadalmi szerződés"? Nyoma sincs. Miért lenne érdeke a globális gazdasági hatalomnak a korlátlan kizsákmányolás megszüntetése, önmaga megcsonkítása és rendszabályozása? Úgy tűnik, inkább az államokat akarják végleg meggyengíteni és megszüntetni. Erős államok nélkül pedig a társadalom nem képes ilyen szabályozást rájuk kényszeríteni. A Stiglitz által várt "progresszív" politikai fordulat nem más, mint a globális gazdasági hatalom zsebéből előbújt amerikai elnök. Ő már nem fog erre az ellentmondásra rádöbbenni, mert öreg.

Ugyanakkor igaza van abban, hogy Trump tévúton jár. Miért? Mert egy korlátolt vén üzletember, aki nem érti, mekkora veszélyt jelent a globális tőkekoncentráció és a Föld ökológiai tönkretétele. Az Orbán-féle kis szereplők a penge élén egyensúlyoznak a relatív függetlenségük érdekében. Bolsonaro Brazíliája is sodródik, bármilyen nagy, nem képes fordulatot végrehajtani önmagában, mert szorítja a túlnépesedés és a szegénység. A fordulatnak az USA-ból (és Nyugat-Európából) kellene elindulnia, mert ott van a gazdagság, a technológiai kapacitás, és a tudás is ott koncentrálódik. Csakhogy a globális gazdasági hatalom fészke is ott van ...

Vannak nagyon jó írásai, amelyek kitűnő érveket adnak a Világbank és az IMF politikájával szemben. Itt azonban teljesen tájékozatlanul (vagy egyoldalúan a liberált környezetétől tájékoztatva) és elhamarkodottan nyilatkozott.
Az USA-t és Magyarországot egy kalap alá venni több szempontból is orbitális butaság, és nemcsak amiatt a triviálitás miatt, hogy a két ország világgazdasági hatása összehasonlíthatatlan.

"az a fajta protekcionizmus és nacionalizmus, amelyet Trump képvisel az Egyesült Államokban, Orbán Magyarországon"
Teljesen alaptalanul tesz egyenlőségjelet a protekcionizmus és nacionalizmus közé. Trump protekcionista politikájának nemhogy semmi nyoma nálunk, hanem éppenhogy fenyegetés az export-orientált magyar gazdaságra nézve.

"abban reménykedem, hogy 2020-ban egy progresszív kormány kerül hatalomra az Egyesült Államokban, [...] és az új progresszív amerikai vezetés majd nyomást gyakorol más országokra, hogy legyenek nyitottabbak."
Na, attól óvja meg a világot a ...! Mintha a nyitottság - a fogalom pontosítása nélkül, csak úgy általában - erény lenne, vagy csak haszon származna belőle. Magyarország teljesen nyitott a világgazdaságra, de nem nyitott a liberalizmus öngyilkos vadhajtásait hordozó eszmékre, és az ellenőrizetlen/korlátlan (és szintén öngyilkos) migrációra.

"fasiszta áradat" - Hú, ..szd meg! Az erőszakos "demokráciaexport" meg általában az amerikai progresszivok nyomásgyakorlása (amit annyira óhajtasz), no az a valóságos veszély a világra, nem libsik által betegesen vízionált "fasiszta áradat".

A gátlástalan kazár rabló, egyszerű észjárása.
Büntetni a Trump, Orbán, Bolsonaro országait kell.
Miért? Mert aláássák a globalizmust, amelyből viszont a klímaváltozás következik. (Ám erről mélyen hallgat.)
Vigye el a balhét más, erre keresnek bűnbakokat, többek között Orbánt, aki figyelmeztet: gazdasági-pénzügyi recesszió - összeomlás!? közeledik. GLOBÁLIS:::!!!
"kivethetünk, elvegyük..." tipikus askenázi rabló ragadozó mentalitás.

"„...idővel muszáj lesz úgynevezett határokon túlnyúló adókat bevezetni, mert vannak olyan országok, amelyek el akarják kerülni a klímaváltozást, de azt is, hogy ezért fizetniük kelljen.
Inkább másra terelnék ennek a költségét, ami elfogadhatatlan. Emiatt valószínűleg muszáj lesz valamilyen globális megállapodást kötni....kivethetünk vámokat, hogy elvegyük az országok kedvét attól, hogy potyautasként viselkedjenek.

Ön látja jeleit egy közelgő recessziónak vagy válságnak?

Igen, a fő kiváltó ok pedig jelenleg a protekcionizmus és nacionalizmus, Trump, Orbán, Bolsonaro. Ez aláássa azt, ahogy a globális gazdaság kiépült az elmúlt 60 évben. "

Az anarchia ellentettje a pártállami diktatúra. Ott lőnek a legjobban.

Egy-két szó a "fasiszta áradat"-ról:
„A fasiszta mozgalom maga is aránytalanul zsidó mozgalom volt – tehát a zsidók arányaiban nagyobb részét alkották a pártnak, annak egész történetén keresztül, mint az olasz lakosság. … 1938-ra a pártnak 10,215 felnőtt zsidó tagja volt.” (Amikor Olaszország teljes lakosságából körülbelül 47,000 volt zsidó.) „Mussolininek több zsidó munkatársa volt, így a kedvenc és legbefolyásosabb szeretője, Margherita Sarfatti. Róma főrabbija hivatalos áldásában részesítette Mussolinit, aki (olasz támaszponton) segítette a cionista haditengerészet kifejlesztését, mint a brit imperializmus elleni manővert.”
Forrás: Stanley G. Payne: A History of Fascism, 1914-1945, The University of Wisconsin Press, 1995, 240.old.

A nacionalizmus rendbeszedi a gazdaságokat, amit aztán háborúval jutalmaznak az irígyek:
Munkanélküliségi ráta 1932-ben és1938-ban:
Németország 30.1 és 2.1
Japán 6.8 és 3.0
USA 24.9 és 19.8
Anglia 22.1 és 12.6

Ezért Roosevelt amerikai elnök 1944 decemberében rögzítette, hogy mi is valójában a nyugati szövetségesek hadicélja:

„Bármely intézkedéseket is teszünk Japán és Németország ellen, ezeknek tartalmaznia kell az ipari termelésük korlátozását, hogy megakadályozzuk versenyképességüket a világpiacokon az angol, francia, holland, belga és más exportőrök ellen és persze ellenünk is.”
(Richard Tedor: Hitler’s Revolution, 2013, 256.old.)

Megjegyzem: a háború szava a szanszkrit nyelvben az jelenti: vágyakozás több tehénre.

A Patàs nem csak recessziót okoz, de a klímàt is változtatja! Nobel-díj!

A FED pénze NEM KÖZPÉNZ, ám amikor a FED úgy akarja, akkor éppen az.
Máskor: nem.

"Valójában, a világ leírható neofeudalista típusú rendszerként. És olyan nemzetközi szervezetek, mint a Nemzetközi Elszámolási Bank, a Nemzetközi Valutaalap (IMF) és a Világbank kulcsszerepet játszanak mindezekben. Ennek fontos eleme a gazdaság és a nemzetek politikai rendszereinek egy apró klikk által történő ellenőrzése, amely csendesen gyakorolja hatalmát jól összekapcsolt mega-bankokon keresztül, amelyek szó szerint a központi bankokat birtokolják. A Federal Reserve lényegében banki kartell, minden egyes regionális szövetségi tartalékbank a tagbankjainak tulajdonában és ellenőrzése alatt áll. A bírósági beadványokban a „Federal Reserve” bankok bátran kijelentették, hogy a kormányhivatalokra alkalmazandó jogszabályok, mint például az átláthatósági követelmények nem vonatkoznak a Fed bankokra, mivel magánvállalkozások."

Ki ez a hülye fasisztázó Stirlitz?

azt valóban nem mondta, csak simán szemet hunyt felette. mert a németek folyamatosan nagyon erős protekcionista politikát folytatnak a saját iparuk érdekében. az eu-ban való meglehetősen erős befolyásukat szégyenérzet nélkül használják erre. (az ugye megvan, hogy német cégek vásároltak fel szinte mindent szarért-húgyért görögországban az eu-s mentőakcióért cserébe?)
a franciák dettó, folyamatosan helyzetbe hozzák a saját földművelőiket a többi eu-s gazdával szemben. az iparukról nem is szólva. és valahogy mégis a gonosz orbán az, akit példaként kell emlegetni ebben a kontextusban.

"a fő kiváltó ok pedig jelenleg az a fajta protekcionizmus és nacionalizmus, amelyet Trump képvisel az Egyesült Államokban, Orbán Magyarországon, Bolsonaro Brazíliában. Ez aláássa azt, ahogy a globális gazdaság kiépült az elmúlt 60 évben."

a globális gazdaság úgy épült ki az elmúlt 60 évben, hogy a németek, franciák, kínaiak védik a piacaikat, a többiek meg bepucsítanak nekik. aztán ha valaki azt mondja, hogy nem akarok folyamatosan mások jólétéért fáradozni, akkor az szemét és aláássa a rendszert.
semmi bajom nincs azzal, hogy károg a csávó, nyilván nem örül neki, hogy a jól bevált monopóliumok helyett ezentúl versenyezni kell, de azért ne fasiztázzon már le egy fél világot csak azért, mert ezentúl már nem akarják az ő gesztenyéjét sütögetni helyette!

Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés