Kvalitás és jövőképesség − Klebelsberg víziójáról

2016. február 6. 10:56

Csizmadia Ervin
Mandiner
A minapi pedagógus-tüntetés kapcsán, ahol az egyik tanár Klebelsberg Kunót „végtelen antiszemitának” nevezte. Ez egy elég érdekes kiszólás, mi tagadás. Jöjjön most néhány idézet magától Klebelsbergtől.

klebelsberg_kuno.jpg

Vendégszerzőnk, Csizmadia Ervin, a Méltányosság Politikaelemző Központ igazgatójának írása

 

Stumpf András nagyon érdekes és hatásos cikket írt a minapi pedagógus-tüntetés kapcsán, ahol az egyik tanár Klebelsberg Kunót „végtelen antiszemitának” nevezte.

Ez egy elég érdekes kiszólás, mi tagadás. Akár mehetnék én is az újságíró által megkezdett nyomvonalon, de nem teszem. Inkább szeretnék felidézni egy történelmi eseményt Klebelsberggel kapcsolatban.

Móricz Zsigmond riportjainak II. kötetében (Szépirodalmi Kiadó, 1958) számol be a Klebelsberggel való találkozásáról és a vele készített riportjáról. A találkozóra 1927 tavaszán került sor a Kultuszminisztériumban, s a riport május 1-én jelent meg az Est című újságban (a kötetben 417-423.) Nem hagyományos interjúról van szó tehát; az író nem csak kérdez, végig kommentálja is a beszélgetést.

Első kérdése mindjárt az, hogy „mennyi kultúra kell egy országnak?” Móricz szerint Klebelsberg „egész testével beleveti magát a vitába. Két ökle a térdén, most előre dől s hallatlanul hevesen és feleletre készen rendkívül gyorsan beszélni kezd”. Mégpedig arról, hogy „az a kérdés először is, mit értünk kultúra alatt”. Semmiképp sem (mint a régiek)csak irodalmi kultúrát. Legalább ilyen fontos a természettudományi kultúra is. A „végtelen” miniszter (hogy a hölgy szóösszetételének csupán az első tagját idézem) továbbá kijelenti: „A legkomolyabb nehézséget idézzük magunkra, ha nem rohanunk bele a modern pedagógia által előírt jövőbe… ezzel a néppel nem bírjuk az európai versenyképességet”.

De aztán folytatja a miniszter: „Felállítottunk egy katasztert, hogy milyen specialistákra van szüksége az országnak a legközelebbi évtizedekben, s most ki akarjuk termelni a szükséges embereket. Szükségünk van párezer elsőrangú szakemberre, akik ezt az országot rendbeszedjék és előrevigyék. Most folyik a kiválogatás; a legjavát kiküldjük külföldre s ott is a legkitűnőbb tanárokhoz!”

Móricz itt annyit jegyez fel: „Jegyzem a szavait, szó szerint, mert helyeslem és kitűnőnek találom”.

Aztán a beszélgetésben Klebelsberg sorra veszi az óvodától kezdődően az összes oktatási-nevelési fokozatot, és mindenütt fejlesztési terveiről beszél. „Most visszább dől, mint aki fő témájához ért” – kommentál Móricz , amikor az egyetemek kerülnek sorra. „Nekem nem kellenek tömegdiplomák, én nem törődöm a kínlódva s rimánkodva megszerzett diplomák tömegével, mert azok el fognak hullni az életben… Én ezzel szemben a kvalitásra teszem a hangsúlyt”.

S arról is beszél a kultuszminiszter, a nevelés terén milyen különbségek vannak országok között. „Egy pedagógiai radikalizmus ledöntötte a régi épületet, különösen a forradalmakon átment országokban. Nálunk ez nem történt meg, úgyhogy én szisztematikusan fejleszthetem ki az új pedagógiát”. S beszél a nyelvtanulásról is; a latin és görög nyelvek tanulása helyett az „élő világnyelvek” tanulását szorgalmazva.

Móricz végül a következő következtetésre jut: „Nagy energia, kitűnő szaktudós, s valami egészen speciális kultuszminiszteri lelkesedés teszi kiváló jelenséggé. Trefort óta a leghatározottabb koncepciójú kultuszminiszter”.

Mindezt Móricz örökítette meg, az értékelések tőle származnak. S úgy tudom: továbbra is nagy íróként van elkönyvelve.        

 

Az eredeti, teljes írást itt olvashatja el.

Összesen 75 komment

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.

Ez teljesen rendben van, most már csak a hölgytől várom az állítólagos antiszemita Klebelsberg-idézeteket.

A zsidó és magyar gyermekek körülményeinek összehasonlítása mai szemmel és füllel furcsa, de akkor ez volt a valóság, amit szüleim és barátaik elbeszéléséből én is nagyjából így hallottam.

A háború után nagy volt a szegénység, de nem minden családban és az eloszlás nagyjából és általában ilyen volt, ahogy visszaemlékszem, hogy mesélték.

Ez ma már csak egy történet a sok közül.

Mindenesetre, apámék baráti, munkatársi körében két akkoriban fiatal mérnök is volt, az egyik sokgyermekes földműves, a másik bányász családból, ők a 30-as évek vége felé végeztek, szóval, a tehetséggondozás működött, de a leghatékonyabb tehetséggondozás az volt, h. mindenki tudta, az egyetemi diplomával hitelesített szaktudás egészen más életminőséget, társadalmi megbecsültséget fog biztosítani.

Számomra a Kádár rendszer egyik legnagyobb bűne volt a téves és túlhajtott egyenlőség politika, melyben a munka szellemi nehézségi foka, szakképzettség igénye nem igazán jelentett külön értéket.

Válaszok:
Berecskereki | 2016. február 6. 11:58

Ezzel a beidézett szöveggel mit akarsz bizonyítani? Netán azt, hogy Klebelsberg Kuno antiszemita volt?

Máskülönben el kell olvasni az 545-546 oldalon lévő teljes szöveget és akkor talán még a három majom is értelmezni tudja.
http://mtdaportal.extra.hu/books/klebelsberg_kuno_beszedek_es_cikkek.pdf

Mikor tettem ilyet?
Mellesleg (már)nem vagyok fideszpárti.

Ennél sokkal többről van szó. Olvasd el a linken található írásból - amelynek linkje a fenti hozzászólásomban benne van - a bbjnick által idézettek előzményét és folytatását 544-546 oldal - és rá fogsz jönni, hogy miről szól, mi a lényege, amit Klebelsberg mond.

Nemcsak a 30-as évek vége felé, hanem az 1900-as években is, mindaddig amíg Károlyi hatalomra nem került. Erről is említést tesz Klebelsberg a linken található írás 544-546 oldalon.

Nekem azonban még erre sincs szükségem, mert a családban példa is van rá, amit így fogalmazol meg:a 30-as évek vége felé végeztek, szóval, a tehetséggondozás működött.
Annyi a különbség, hogy a rokonom a felsőfokú tanulmányát 1904-ben fejezte be.

Az egyik posztnál valamelyik hozzászóló megemlítette a Dél-Koreai oktatást. Nos így kezdődik

Óvoda : 3-6 év
Általános iskola : 1-6. osztályig: 6-12
Középiskola : 1-3. osztály : 12-15
Felső középiskola: 1-3. osztály : 15-18

Általános iskola

Az általános iskola hat osztályt foglal magába. A diákok tanulnak koreai írást, olvasást, tudományokat, algebrát, geometriát, társadalomismeretet, koreai történelmet, képzőművészetet, angolt, testnevelést, etikát, gyakorlati művészeteket és zenét. Általában egy tanár ( az "osztályfőnök") képes tanítani az össze tárgyat, de akadnak specializálódott előadók is, kik egy-egy tárgyat oktatnak.

A többi itt olvasható: http://manamislife.blogspot.hu/2013/11/korea-iskolarendszer.html

Ne szánjál, hanem felelj a kérdésre. Csak másolgatni tudsz? Ahhoz nincs szükség észre.
Megismétlem: Az akarod bizonyítani az idézettel, hogy antiszemita volt, vagy azt nem volt antiszemita?

Bármelyik a válasz, az indoklást is kérném, mert így lesz korrekt.

Az általam megjelölt oldalt ha elolvasod, rájössz, hogy nem a zsidókról szól amit mond, hanem a vagyoni különbségekről és az állam segítség megadásáról, hogy a szegényebb középréteg ne süllyedjen még lejjebb, mint ahova a Károlyi kormány taszította.
Ez a több és ez az amit ma is érdemes lenne figyelembe venni.

Micsoda cáfolat!
Te nagyon értesz a témához.

:-) Én vagyok naiv? Ugyan már! Ezt nem gondolhatod komolyan.
Igazad van, hogy a poszt szerzőjének írásából is kikövetkeztethető, de amiről írtam az annál is több és le van írva feketén, fehéren, mindenféle körülírás nélkül. Szerintem a zsidót vagyoni alapon értelmezte és nem származási alapon. Ezért nem nevezhető antiszemitának.

Ebben a formájában ezzel sem értek egyet. Elsősorban nem a zsidóknak van vele bajuk, hanem a liberálisoknak és a szocilistáknak. Ha az egész irományt elolvasod ami a linken van, erre is rájössz.

LOL

Ha valaki zavart lélek az te vagy. Akár mintapélda is lehetnél. Kitérsz a konkrét válasz elől, mert nem tudsz válaszolni, mert magad sem érted amiket bemásolgatsz. Az a három majom igencsak találó rád.

"Kvalitás és jövőképesség − Klebelsberg víziójáról", amelyet így lehetne összefoglalni; A minőség megvalósítása mindenek felett.

LOL
Igen. Ez az önarcképed. Jobban tetted volna, ha nem mutatod be magad, hanem egy-egy mondattal a kérdésre válaszolsz. Persze megértelek. Mákszemnyi ésszel nem megy.

LOL
Igen. Ez az önarcképed. Jobban tetted volna, ha nem mutatod be magad, hanem egy-egy mondattal a kérdésre válaszolsz. Persze megértelek. Mákszemnyi ésszel nem megy.

Ez a különbség Klebelsberg és közted. Ő vagyoni alapon értékel, te pedig faji alapon. Ezen túl még általánosítasz is.

Halhasd meg a következő linken a videofelvételt, ahol elhangzik a "végtelen antiszemita" megfogalmazás és a magyarázat is.
http://mandiner.hu/cikk/20160205_stumpf_andras_a_vegtelen_antiszemita_van_e_meg_ertelme_az_emlekezesnek

A szónok itt is azt próbálja szemléltetni, hogy Klebelsberg faji alapon és nem vagyoni alapon szól a zsidóságról. Vagyis antiszemita.

Minden fajra van szavunk. Csakhogy nem a faj a lényeg, hanem a személy, aki cselekszik. Mindegyik faj sokféle. Van benne jó és rossz is. Ez pedig az ember. Ilyen értelemben említi Klebelsberg Kunót a felső tízezret - közöttük a zsidóság, gyáriparosok, bankárok, kereskedők - a lecsúszó középosztályt, a szegényeket. Mindegyik között lehet bármilyen származású, legfeljebb az arányok különbözőek.

Ez egy másik téma lenne, de ennek nem sok köze van a poszt témájához. Szükség lenne rá, de a körülmények, a zajló események ezt nyugodt körülmények között társadalmi szinten nem teszi lehetővé. Ebben az is benne van amire gondolhatsz, gondolsz.
Egyébként jó példa erre a néha kettőnk között folyó vita. Te azonnal megtámadsz, jelzőket alkalmazol, besorolsz és beskatulyázol. Így viszont nem lehet párbeszédet folytatni.

Ütős jelzőpufogtatás.

"No, de cseréljük csak ki a keresztényt/magyart (teszem azt) cigányra, a zsidót (teszem azt) magyarra és mindjárt a legfelvilágosultabb, legprogresszívebb, legeuropéerebb, legemberiéskisebbségijogvédőbb, legszociálisanérzékenyebb szöveget kapjuk."

Evvel nagyon a fején találtad a szöget, gratula.

Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés